Tröszti Klub - Konyha - étterem
2010.10.23.

A Tröszti Klub részére a nagyobbik, konyhát ábrázoló falfestmény elkészítése már a kutatómunkánál komoly feladatok elé állította a csapatot.

Rengeteg képet töltöttünk le a témában, mert a megrendelő kérése az volt, hogy ne egy mai modern konyhát ábrázoljunk, hanem valamilyen régiesebb hangulatot sugározzon a kép. A mintákból a nagyszerű animációs film Ratatuille vagy magyarul L’ecsó konyhajelenetei álltak legközelebb a tulajdonos elképzeléseihez, így ezek alapján szerkesztettük meg a vázlatot.

 

Mivel egy ilyen térhatású falfestmény esetében nagyon fontos, hogy jól ábrázoljuk a perspektívát, így ismét a számítógéppel szerkesztettük ki a pontos méreteket.

 

A kompozícióhoz az egy iránypontos perspektívát választottuk, mert jellemzően merőlegesen rálátva szemlélik a vendégek a falat és a horizont magasságát is úgy állítottuk be, hogy egy ülő vendég szemmagasságának legyen természetes.

 

A falfestmény elkészítésénél is a legfontosabb perspektivikus alapelemek felrajzolásával kezdtük a munkát, első lépésben az enyészpont – látszólag ide tartanak össze a párhuzamos vonalak – majd a horizontvonal került fel ceruzával a falra. A horizontvonal azért volt fontos, hogy ez alapján úgy tudjuk megrajzolni a kisebb mintákat, hogy a horizont felett lévőkre alulról látunk rá, a horizont alatt lévő dolgokra pedig felülről és annál jobban, minél távolabb van a motívum a horizontvonaltól.

Szinte minden vonalat és élt megszerkesztettünk, ami kiemelkedően fontos volt, hiszen egyrészt a képe nagy részét állva, vagy létrán állva festettük így magasabban helyezkedtünk el mint a képen bejelölt horizont, kisebbik részét pedig térdelve vagy guggolva, ilyenkor pedig a horizontvonal alól szemléltük a képet. Mindkét esetben rendkívül becsapós tud lenni a kép és könnyen félrevezeti magát az ember, nem is beszélve arról, hogy a kép önmagában mérete miatt is csak pár lépés távolságról szemlélhető egységként. El is helyeztünk pár kontrollszéket, amire leülve nem csak pihentünk pár percet, hanem a célközönségnek megfelelő magasságból ellenőrizhettük a falfestmény alakulását.

Azért, hogy a középpontos perspektíva miatt a kép ne legyen túl egyhangú, a jobb alsó sarokban elhelyeztünk egy ládát, ami enyhén kifordul a falak alkotta szabályos síkból, és már két iránypontot jelöltünk ki a horizontvonalon az élek megrajzolásához.

 

A falfestés megfelelő kialakításához természetesen nem csak a perspektíva, hanem a színek is nagyon fontosak voltak. Mivel sötét árnyalatú képet választottunk mintának, így a világos színű falon itt is fontos szerepe volt a megfelelő alapozásnak, hogy egyenletesek legyenek a színek.

 

Bár leggyakrabban a háttér alapozásával kezdjük, ebben az esetben a keretet alkotó motívumok elkészítésével kezdtük, hogy a kép közepének készítésekor már ne kelljen túlzott figyelmet fordítani a falcsatlakozásra.

 

A falfestmény keretének kialakítása után azonban a szokott módon a háttértől haladtunk az előtér felé, hogy később ne kelljen kerülgetni a térben előrébb található alakokat.

 

Készítés közben merült fel az ötlet, hogy a tulajdonos legyen egyben a főszereplője is a festménynek, az érdes falon azonban nem volt egyszerű a finom részletek kialakítása, bízunk azonban benne, hogy mindenki felismeri benne a modellt.


Az elkészült falfestmény ugyan méretben nem vetekszik az eddig elkészült legnagyobb munkánkkal, de szerkesztésének bonyolultsága és összetettsége révén mindenképpen a nagyobb munkáink közé tartozik.